Wednesday, February 24, 2010

Apartman Projesi Toplantı Notları/Meeting Notes

Please Scroll down for the English Version

Toplantı-Meeting 3: 22 02 2010

Kameradan kayıt - recording from camera
Gökçe Süvari, Burak Arıkan, Önder Özengi, Suat Öğüt, Gamze Özer

Selda
Apartman Projesinin sergileri pratiği birçok projedende bildiğiniz gibi workshop pratiğine dayanıyor. ‘Yalanla ilgili herşey’, Hiçbirşey yolunda gitmiyor’ gibi sergilerde bu mekan içersinde yaptığımız atölye çalışmalarıyla birarada çalışarak sergileri hazırlamıştık, daha sonra Iade-I Ziyaret ile bu workshopları mobil olarak nasıl sürdürebiliriz, buradaki dinamik yapı ileri nasıl etkiler, ne olur, nasıl olur ‘u deneyimledik. Bu kez ise Freefall da bir workshop sanal ortamda nasıl işler, nasıl olur üzerine olacak.. Asıl çıkıs yolun Istanbul’daki hayatın dinamik yapısı..Bir gün içersinde birçok şey olup bitiyor, oradan oraya savruluyoruz.. Bu dinamik yapı işlere nasıl yansıyor…
Yıllardır günceleri dijital olarak hazırlıyorum. Kendine sakladığın şeyler.. aldığın notlar.. Diğer sanatçılarında böyle bir güncesi olsaydı. diye düşündüm.. Bir yandanda Facebook ta Twitter da birbirimizle olan haberleşme biçimide isteristemez bir yandan etkili oldu..… Birçok kişi gruplaşmış ve 5-10 kişi birbirlerinin yazdıklarına tepki veriyor,…bunlar..
Evet haberleşme şu son 2 3 yılda değişmeye başladı. . aslında Freefall tamda bu üçünün karışımı bir aktarma biçimi olarak düşündüm.Anlatması biraz zor , zaman alıyor.
Bende sanatçılar acaba imaj ve yazilar uzerinden kendilerini nasıl tariff edebilirlerde var…
Biraz facebook ve twitter I andırıyor haberleşme biçimi olarak, ama daha görsel ve işitsel bir tabana oturuyor…

Önder
internet üzerinden mi?

Selda
Evet internet üzerinden. Ama teknolojiyi tam olarak kullanamayan arkadaşlarda var , o zaman Apartman Projesi mekanını bir oturma odası haline getirmeyi ve arada bir burayı takılma, yardımlaşma mekanı olarak kullanmayı düşündük.. ve aynı zamanda teknoloji desteği vermeyi.. Operatörler var. Ben ve Nurgül..



Selda daha once yapmıs olduğu bir günceden örnekler gösteriyor ..

Bunun temelini benim tuttuğum günceler oluşturuyor, Ama üç sanatçıylada bunu 2006 da Stockholm ‘de bir sergide denemiştik.
Ondan biraz parçalar göstereyim.Ceren Oykut, Gül Kozacıoğlu ve ben vardım o projede.
Istanbul’da tutmaya başladığımız bu güncelere Stockholm ‘de devam etmiştik.Tabii ben bunu kestim, biçtim, projenin tamamı yok, oldukça kısaltılmış hali. Ama Freefall un gösterimi buna benzer olabileceği için gösteriyorum.

Burak
Bu işlerin hepsini birarada göstermeye çalışıyorsun ya , işlerin birbiiyle olan ilişkileri nasıl bir ilişki, formal bir ilişki mi? Birbirleriyle uyumuna gore mi koyacaksın?
Neriman Polat’a örnek olsun diye Tv dan aldığim altyazıları göndermiştim, o da bana Tv den aldığı fotoğrafları gönderdim
Burak
pinpon gibi yani’
Bence birinin upload ettiği bir görüntüye birisinin cevap vermesi gibi bir şey çok keskin bir ilişki, bence herkesin bir havuza doldurarak onlardan birşey yapmaya çalışması başka birşey, bana o zor birşey gibi geldi, yani ilişki kurmak’
Selda
Heran görüşen ve haberleşen gruplar var , mesela Suat ‘ın bir grubu var Gökçe’nin ayrı bir grubu var. Bir bu dediğim gibi gruplar var birde ‘yok hayır ben böyle bir gruplaşma içine girmek istemiyor, yalnızca kişisel güncemi oluşturmak istiyorum’ diyenler var.
Zaman çok dar ve katılımcıların bazıları çokda teknolojiye bulaşmamıs olabiliyorlarGökçe’de bir başka toplantıda bu workshopun alanını daraltmayı önerdi.
Gökçe
Selda’nın kişisel video günceleri vary a birazda oradan çıktı.Bende acaba bunun alanını birazdaha daraltabilir miyiz diye düşündüm Işte sanatçıların daha sonar işleri için kullanacağı yada hiç kullanmayacağı biriktirdiği, aldığı biriktirdiği çeşitli notlar… ama her mediumda olabilir.Fotoğraflar, kestiği şeyler…Onlardan bir işe dönüşmemiş ..planladığı ama kullanmadığı.. onlardan birşey seçip gönderebilir.Bu en azındfan bir başlanğıç olur…Amaa tabiiki iletişime geçen birbirine response olan işler amaç aslında ..ama bu nasıl işler..çünki süreçte var.Böyle alanı bir daraltalım, isteyen insanlar onu tepkisel olarak geliştirebilsin iletişime geçtikçe diye bir düşüncemiz olmuştu.
Burak
Moskova da 17 yaşındaki bir çocuk\Chat roulette ‘diye birsey yapmıştı Random karşıkarşıya gelmek.Video olarak iki kişinin karşı karşıya gelmesi. Şuan açarsak mesela.Biz şuanda Suriye’deki yada mesela Amerka’daki biriyle karşıkarşıya gelicezz mesela/.Bunun random olmadığını bir arkadaş grubuna ait olduğunu düşünürsek o zaman ilginç birşey olabilir.Nasıl Facebook ta insanlar bir fotoğraf yada herhangi bir yazıya teplkilerini kolayca ortaya koyabiliyorlarsa, bizim web siteside ona benzer bir sistemle işletilebilinir mi?
Gokce
Selda once Facebook’ta bir sayfa açmışti , pek işlemedi, bende açıkcçası Facebook ‘a sıcak bakmamıştım. Daha sonar konuştuğum insanlarda insan’öff Facebook’ diye.
Burak
bence bu dediğinin Facebooktan farkı yok, başka yerde işlemez yine.
Gokçe
benim dediğim o anında tepki verebilmek açısından’ diye bir biçimde ayarlanabilir mi acaba diye düşündüm.
Herşeyi yükleyebilirsin imaj , köşe yazarlarından cümleler alıntıyabilirsin…senin gündelik hayatına girip çıkan herşey olabilir.hatta ‘bugün şu şu şu kimsenin sergisine gidiyorum un notu bile olabilir.
Suat
gazeteyi gösteriyor: bu aslında hoşuma gitmişti
Selda
o günun içine giren herşey olabilir’Pornografik yada şiddet yada savaşa provoke eden imajların olmaması gerekiyor yyalnıca yada herhangi bir ırkı yada etnik bir grubu yada cinse saldırıda bulunmaması gerekiyor.Yani elbette gündelik hayatımın içersinde seks te var değip , seks yaparken çektiğin bir videoyu koymamak gerekiyor. Bu konuda bir sansür var.
Burak, sen başlanğıç nasıl olur diye mi soruyorsun
Burak Arıkan
Ilişki nasıl kurulur ‘diye soruyorum
Selda
Web üzerinden
Istanbul’da bir insanın hayatı nereden nereye sürükleniyor?Hayatına neler girip çıkıyor.
Önder
Bunu açar bukuruz aslında Facebook tan
Selda
Evet oradanda izin alarak koyabiliriz tabii
Burak’Arkadaşlarına gore yapsan yada seçtiğin arkadaşlarına.20 tane Istanbul’da yaşayan insanlar ne yapıyor..?????
Önder
bir takım kullanılmayan bir birikim
Burak
ortada bir pool varsa eğer , ortaya konan işlerle olan ilişkiyi tanımlasak önceden…birikince bunlar bir anlam ifade etsin’
Önder
Bence paylaşacağımız o şeyin niteliği önemli..ben kendimi düşünüyorumda.. bende ufak tefek birşeyler koyabilirim.. fikir koyabilirim
Gökçe
Seste koyabilirsin’
Selda
Plaktan birşey de koyabilirsin, sınırı yok bu projenin’
Önder
Bunun çok paylaşılır birşey olması onu iyi bir yere götürebilir’..’Biri birşey koyar, bir diğeri ona birşey söyler
Burak
Ilişki olarak günün hangi saatında ne yaptığına dair birşey koymak ilginç olabilir..mesela sadece sabahlar, sonra öğlen..
Önder
bana ilginc geliyor açıkçası gndelik hayat iletişimi’oraya gittim , buraya gittim şeklinde değilde..belki birgün içersinde çıkan ufak tefek fikirler, parçalar konulur, o grup icersindeki herkes bunu okur, paylaşır..bana açıkçası ‘oraya gittim , buraya gittim’diye yazmak hiç ilginç gelmiyor.’belki bir grup insane gününü nasıl geçiriyor olarak bir tespit olabilir’
Selda
ben görsel , işitsel bir saptamadan sözetmiştim aslında,,, ama çalışırken araya seni online olduğunü gören bir başkasının ‘ ben şu sergiye gidiyorum’ notu girmişse ben bunun da projenin içine girmesinden yanayım. Açıkçası ben projenin operatörü olmasam bunu kesinlikle koyardım.
Önder
sunumu nasıl olacak?’
3projeksiyonla gösterilecekl. 2 film. Katılımcıların göndermiş oldukları film, ses, yazı , resim gibi şeyleri filmin icersine yerleştireceğim..bunlara 2 projeksiyon bağli olacak.Diğer projeksiyon interaktif kullanım için bilgisayara bağlanacak , izleyiciler , kimin ne zaman ne iş yap†ığına bakabilecek.
Suat
Birinin birşey ortaya koyması gerekiyorkii bu projeye katılan kişilerin mukahakak bir ilişki kurabileceği, bağlam bulabileceği …sesler karışiyor( birilerini mutlaka tetikleyecektir.
Hepimizin günlük pratiğine baktığımızda birçok kişinin ortak noktaları var.. baktıgı , okuduğu , yazdığı..birşeyler var, onlar bir şekilde çıkacak ortaya
En başından çokta şartlandırmamak gerekiyor.Tamam belli bir yön var, seninde belirttiğin gibi..
Aslında bir başlanğıç noktası var. Neriman Polat;ın Yatak Altı Temiizliği Adı üzerinde Temizlik. Temizlik meselesini nasıl ele almak senin elinde.Bunu basit bi rev temizliği olarakta bir cevap oluşturabilirsin, Holocauset, yada Gazze yafa Haiti depremi… bu tamamen senin tasarufunda.
Ona karşi gelen yazıyı o videonun icersine yerleştireceğim
Gökçe
O zaman o ilişkiyi de kuran sensin
Selda
yooo , hayır zaman, ilişkiyi belirliyor..gelen malzemenin saati belirlendiği andan itibaren
Burak
bana o ilişki gibi gelmiyor, sadece sıralı gibi geliyor
Selda
yoo öyle bakma, biri facebook;’a bir imaj koyuyor, bazı insanlar onu bir gün sonar görüyor.. ama ona olan mesaj o imajın altına giriyor
Burak
doğru, bunu geldiği sırada sıralı tutmak estetik bir karar oluyor
Ben hala ilişkiyi araştırıyorum
Selda
birde şöyle birşey var, sen sen ilişki kuracağın kişiyi kendin projeye davet edebiliyorsun’
Bu projede kuratorial bir durum yok, illa bir kuratör adı konulması gerekirse her sanatçı bir küratör diyede düşünülebilinir..Ben farklı gruplardan ve çevresiyle iletişime geçebileceğini düşündüğüm sekiz kişiyi davet ettim, Teklif gerekirse o kişilerden yayılsın diye düşündüm.Kendi ilişki grubunun kendinin yaratılabileceği bir formatı var.
Gökçe
belki birşeyler oluştukça, birşeyler eklemek isteyenler üzerinden birseyler olabilir.Mesela Önder bir yazı koydu bende ona response ettdebilirim diye düşündüm.
Önder
bende öyle düşünüyorum’Bunu bir bıraksak bir açılsa..bir hafta sonar bu nedir diye baksak..
Burak
Başka birini çağırarakda ilişki biçimini oluşturabilirsin.
Selda
Proje illaki o beş kişinin içinede devinme zorunluluğu yok, seninde bunu link etme özgürlüğün var..başa çıkabileceğin kadar kişi davet edebilirsin..beş kişiyle başa çıkabiliyorsan , tabii neden olmasın. Birde tabii diğer gruptakilerinde yaptığı şeylere bir cevap oluşturmak istiyorsan buda olabilir, belirli sınır yok. Sınırı aslında herkes biraz kendi belirleyecek.
Önder
Facebook gibi birşey açılır , buray akatılan herkes davet etmek istediği kişiyi davet eder, yoruma açık olur.
Önder
bir takım gruplar oluyor ama herkes o grupta o kadar aktiv olmuyor, bir iki kişi öne çıkıyor.
Burak
bundan ben bisey öğrenirimin olması gerekiyor. Insanlar öyle katılir
Selda
bu deneysel bir süreç bunun nasıl olacağını o kadarda saptayamazsın..ama ben arada sırada provoke etmeğe çalışacağım. Tabii Slovenya ve Estonya ‘danda bazı gruplar katılacak.
Burak
Projeyi hangi başlıklar altında geliştirip ne paylaşacaksın..
Selda
Bu oturma odasının amacı o aslında.. gerekirse bu odada toplanalım, takılalım, teknoloji konuusnda yardımcı olalım , hemde son 5 gün videoların yerleştirilmerti sırasında görüs alalım diye.
Burak
Ben bir sürü ‘my desk today ‘ diye fotoğraflarım var böyle bir seri var.. rastgele kayıt tutmak için..bilgisayarımın olduğu çevre, günlük hayatımı geçirdiğim √alıştığım alan neye benziyor.. bunun fotoğrafı.bunlarda 15-20 tane kaydetmiştim 2005 ten bu yana/..farklı günlerde..bunları flicker a koyardım..bunlar geldi aklıma şuanda..böyle bir proje koyabilirim.15 gün boyunca çekip bunların yenilerini koyabilirim.
Gokçe
Benim kullanmayı düşündüğüm, kullanmadığım birsürü şey var
Burak
günlük olması önemli
Gökçe
günluk olması şart değil, benim mesela iş amaçlı topladığım , biriktirdiğim birsürü şey var…bir biçimde kullanmadığım , işe dönüştürmediğim..
Selda
o anda o işle uğraşmaya başladığından itibaren aslında günlük işe dönüşüyor, mesela benimşuanda yaptığım şeyler… aslında bir iş´dönüş=urmek için değildi.. minidv nin bozulabileceğini, hiçte öyle bozulmaz birşey olmadığını öğrendikten sonar geçmişte çektiğim şeylerin aktarırken isteristemez ‘Hüseyin Alptekin , Ömer Uluç, Gülsun Karamustafa onların 10=15 yıl once çektiğim görüntülerine girdim..mesela eğer ben bu sergide operator değilde sanatçı olsaydım kesinlikle bu işleri koyardım. Bunlar geçmişte yapılan işler ama ben bugün elime alıp onları yeniden arşivliyorum.Yani geçmiş benimşuanda şimdiki zamanım..
Gökçe
Ilhan mesela defteri animasyona dönüştürüyor
ßurak
şuanda arşivini yayınlamak üzere mi hazırlıyorsun?
Selda
olmaz herhalde, günce işte, o zamanın dökümantasyonu..Facebook a koydum mesela
Önder
Benim koyduğum yazı parçaları mesela , senin filmin içersine yerleştirmenle hızlı hızlı geçicek
Selda
Bu ne kadar yazı gönderiyor olduğuna gore değişir, mesela sabah bir not gönderdin, öğlen başka bir not gönderdin…Nasıl bir mesaj versin istiyorsun, onus en tarif et
Önder
Bilmiyorum, onu düşünmek lazım’
Selda
Aslinda oturma odasinın anlamı bu, insanlar buraya gelip bu malzemeyi nasıl kulannacağını sorabilecekler, ben operatörünüz olacağım..son beş gün mesela ,bu malzemenin nasıl kullanılması istndiğine gore tartısacağız..Ben kimseye sormadan adım atmam
ßurak
kaç gün sürecek,
Selda
Biriktirme süresi 15 gün
ßurak
kaç kişi katılıyor
Selda
Bu size bağlı, davet edeceğiniz kişilerin sayısıyla 12 de olabilir 25 te.
Çizimlerim animasyon olsun diyen kişilerin çizimlerini animasyon haline getirmemiz bayağı el oyalar ama ben nurgül’e nasıl animasyon yapıldığını oğretiyorum, Gökçe ‘de öğrenecek, istiyen sanatçılara da Nurgül öğretebilir..
Önder , sen sergide yer almasını istediğin biçimi bir grafik tasarımcıyla konuşup danısşbilirsin..mesela Vahit’e sorabilirsin..ßende bazı konularda yardım alacağım aslında
Önder
ama bu sonücta video olacak?
Selda
şöyle de yapabilirsin, 2 dia makinamız var.. eğer ‘bu bir sayfa filmin içersine girmesini istemiyorum, ayrı kalmak istiyorum dersen dia makinasınida kullanabiliriz.Bir tek malzemeyi kontrol etmesi benim açıµdan zor olacak ama ben çalışkanım yaparım’
Imajları filmin içersinede yerleştirmek çok dert değil, bu konuda hızlıyım’
Mesela imajlar tektek bana geliyor, ama mesela 14.gelen imaj aslında 2.gelen imaja bir cevap oluşturmak için bir iş koymuş.. bunun nedeni 2. Gelen imaja yanıt oluşturmak sürmüş olabilir, işte o zaman ..bu aradada araya başkalarının imajları girmiş mesela, o konudan başka konulara gitmiş.. ama o zaman zamansal olarak 2 ile 14 ü yanyana koymak doğru olabilir,, buna hepimiz birlikte karar verebiliriz.

Bu sırada Önder mikrofonu salladığı için konuşmalar anlaşılmıyor ama web te yerleştirimi üzerine konuşuluyor genelde.Ani yerleştirimeler için facebook u kullanmaya , yzvaş yerleştirmeler için web sitesini kullanmaya karar veriyoruz.

Ilgın Seymen ile olan toplantı notları
Gökçe
Bu günün konuşması şuydu, işler bir şekilde birbirilerine montajlanacak , gösrterilecek fakat bu işlerin birbirleriyle olan ilişkisi nasıl olacak.. bu sadece zaman.. süresel birşey mi… biri birşey yükledi, üç saat sonar başka biri birşey yükledi.. bu hep böyle mi gidecek…bunun formal bir ilişkisi mi kurulacak yoksa görsel bir ilişki mi kurulacak ..bunlar konuşuldu..
İlgın’ gönderilen şeye görsel bir tepki verebilirsin yada içeriğinde dair bir tepki verebilirsin..

-----------------




SELDA
The Apartment Project’s aim had been to collectively create and produce different voices in exhibitions based on workshops. These workshops include people who have all formulated their own languages within their own fields. Through the project ‘Free Fall’, we are searching for a new form of workshop practice, which brings together the works in a virtual platform.

The main departure point of the idea is the dynamical life structure in Istanbul and the question of how this structure effects our productions.
Me, myself was working on my digital diary and I asked myself how it would be if everybody would had been sharing their own digital diaries in a virtual platform such as facebook, twitter etc. Wouldn’t it help us to work in an interactive way?

Since last few years, the way of communication has been getting pretty different in terms of technological developments. We have started to use the virtual platforms for letting people know about our exhibitions, our new works, sending invitations. The idea for free fall is therefore, to use these technological developments for a different practice of producing together. This time, in order to communicate to each other and produce collectively, we will use these virtual platforms in a more visual and audio-based framework.

ONDER
So, through Internet you mean?

SELDA
Yes, exactly!
But there are some people who does not prefer to use technology in such a way, so they do not really know how to work with these technologies. For this reason, we have decided to transform Apartment Project space into a living room where we can come together and work as operators in order to help artists in this technological part. Nurgul and me will be working as operators and try to help in the technological process.

We have done a similar project in 2006 in Stockholm together with Ceren Oykut and Gul Kozacioglu. It was based on the diaries that I had taken. Then we continued taking those diaries in Stockholm. Let me show you a piece, just to give an idea of the possible exhibition options for free fall.
BURAK
You said that all these works will be shown together. So, how you relate these works? Is it a formal relationship or you organize them in terms of their coherence?

SELDA
I would rather call it reciprocal responses, more than a relationship. For instance, I sent a piece of subtitle to Neriman Polat, which were taken from a TV program. As a response, she sent me some images taken from another program.

BURAK
Like ping-pong!

In my point of view, it is a very dependent relationship responding to an uploaded image. It seems really difficult, to get contact. But to fill in a pool with independent works and do something out of that works seem more flexible.

SELDA
There are some groups who regularly contact with each other. Suat has his own group, Gokce as well. Except these groups, there will be also a space for the ones who would not like to get contact with others and do his/her own work individually.

Time is quite limited. On the other hand, some of the participants are not very good in using technology. Because of this, Gokce suggested to limit the workshop space a bit.

GOKCE
First idea was the digital diaries Selda has. We thought about limiting the framework a bit. The works could be a wide of different range from some sketches that were saved for later productions to individual collections or the works that are not exhibited yet. They could be in different mediums; photos, videos, cut offs, etc. The artists could even send the objects that they have been collecting for a while and have not transformed into an art piece yet. That would be just a start first of all. Of course, the main idea was doing it in an interactive way and responding to each other’s works. But how can we achieve to make it work out. So, the solution was to limit the frame a bit.

BURAK
There is a 17 years old boy from Moscow who made a technique called ‘Chat Roulette’, meeting of 2 people randomly through a digital medium. We could meet someone from USA or Syria for example. Assuming it is not a random meeting but belongs to a certain group, it could be more interesting.

Like exchanging of ideas through pictures or videos loaded into facebook. Free Fall could act like a virtual platform where people react and response to each other’s works. First Selda started a facebook page for Free Fall but it did not worked out very well. Me as well, did not enjoy with the idea of facebook.

BURAK
There is no difference in what you aim to. Facebook is perfect in that sense.

GOKCE
What I mean is a platform where one can post everything, every capturing detail form daily experience, a piece from a newspaper, an image from a poster, a note that you wrote down, a quotation from someone.. it may even be an information about which exhibition you went that day.

SELDA
It could be any parts of one’s daily experience except pornographic images or militarist, sexist, nationalist discourses. There should be a limitation in the content of what one shares. You can’t load a video of you having sex just because you have sex in your daily life, right?

BURAK ARIKAN
How will you start the workshop?

SELDA
Through the web site..
What one experiences in a day in Istanbul, what is it drifting someone from one corner to another?

BURAK
If there is a pool, it is very fundamental to describe the relationship between the works in this pool, so that they would mean something at the end.
ONDER
I think what is important here is the quality of the works. I could also load a few works, post ideas.

GOKCE
Or sound?

SELDA
From a gramophone maybe.. Why not! There is no specific restriction in this project.

ONDER
I find it quite interesting; posting some ideas or details, which belong to that day’s dynamics. And then the other artists in that group would read them, react to them. I would prefer to read these ideas or details instead of being informed about one’s daily activities.

SELDA
Yes, but what I was talking about is a visual, an audio assignment actually. But still, it is okay if someone sees the other online on the platform and tells her about which exhibition she is planning to go in an hour. I think it should be included in the project as well. Truly, I would post these kinds of information, if I wouldn’t be operator.

ONDER
What will be the form of exhibiting these works?

SELDA
We will use 3 projectors, 2 films. I will insert all the materials participants sent into the film. We will connect 2 projectors to this film. The other projector will be connected to the computer for interactive use. By this way, the audience will able to follow the exact times of workshop process

SUAT
In order to give a start to interaction and to form a context, someone should send some material to the platform. I am sure this will set off some other one. We all have some common points in our daily practices; something that we observe, we read, we write. They will appear and meet in this pool I guess. It is better not to be very sharp in this different experience of workshop. It is obvious that there is a certain way in this practice, but it is just the starting point.

The work of Neriman Polat for example, ‘Underside of bed Cleaning’, is about cleaning. But it depends on you how to approach the issue of cleaning. You may response it both as housecleaning or Holocaust or Gaza or earthquake in Haiti. It totally depends on you how to issue it. I will insert the text responds to that work into that video.

GOKCE
But then it is you who manipulate the relations among works.

SELDA
No, time shapes those relations.

BURAK
But it is not a relation between materials; it just makes them work in order.

SELDA
Think about an image a friend of you loaded on facebook. Maybe you see it 2 days later but still put your comment under that image anyways, right?

BURAK
Right. So, it becomes an aesthetic decision to leave them in their oiriginal sequence.

BURAK
I am still thinking on ‘relationship’.

SELDA
By the way, there is also a possibility to call anyone into the project who you might be work with or be happy to contact. There is nothing like curator in this project. Each artist will be his own curator. I invited just 8 artist who I thought can spread it out to their personal groups. So, you can invite people as well. This makes the workshop structure more flexible, which let you to form your own workshop environment.




GOKCE
As long as someone posts some material, the process will flow anyways. Because, there will be a material in the pool to interact with. Onder, for example, posted a text and now I can response that text.

BURAK
You can also start a relationship by inviting some other people.

SELDA
It does not have to continue among these 5 people. You can share the link of the project and spread it to anyone that might be joining. You can invite as much as people you can cope with. Or you may just response to the works of other. It is up to you at the end. There is no limitation. It is you who decide the limitations.

ONDER
A virtual group could be created like facebook where people invite other people. But the thing is that not everybody is very active in those kinds of groups. Just some certain people become active and the others just observe. How can we achieve to keep people’s attention alive all the time? There must be a reason for them to produce, to work. They must be something excited and new for them in this process.

SELDA
This is an experimental process. You cannot stabilize the mechanisms. It must be flexible and free. But I will provoke people anyways. There will be also some groups form Slovenia and Estonia.

BURAK
Under which titles you are planning to develop and share the project?

SELDA
This is the purpose underlines the ‘living room’ idea. In case of need, we can gather in this room and help each other both in technological part and developing the project. And it would be also nice to exchange ideas in the last 5 days when we are settling the videos.





BURAK
I have a photo serial called ‘my desk today’. It show what it look like the daily environment that I work in, that I compose for myself, my table, the things around my computer.. Since 2005 I have been keeping on taking. I was loading them on Flicker before. That is something comes to my mind right now. That kind of project I could do now as well.

GOKCE
There are plenty of things that I have done but never used for a specific project.

BURAK
But they must be sort of diaries, right?

GOKCE
No, not specifically. I, for instance, have lots of materials, which I collected for future projects but have never used.

SELDA
As soon as you start to document your daily practices, it essentially turns out to some sort of work. Me, for example, what I am doing right now was not supposed to be a piece of work at the beginning. After someone warned me about minDV technologies, I realized that my past works are under danger and I have started to take copies of them. Then unintentionally I found Huseyin Alptekin, Omer Uluc, Gulsun Karamustafa’s videos. I have strated to work on those videos, which I shoot 10-15 years ago. If I were not be the operator of Freefall but a participant, I definitely would share those works in the project. Those are works done in past, but I have started to make an archive with them. That is to say, past is my present time right now.

GOKCE
Ilhan transforms his sketchbook into an animation as well.

BURAK
Selda, are you planning to publish this archive?

SELDA
I do not think so. It is just a sort of diary at the end, a documentation of old days. But I posted them in facebook.
ONDER
The texts that I gave will be a part of the film, right? They will flow in the film quickly?

SELDA
It depends on the amount of text you give. The main question here is what is your purpose, you should describe it.

ONDER
I should think on it more deeply.

SELDA
Actually, this is the original aim of the living room idea, to gather people here in order to talk more deeply and ask your questions on how to use your materials in an affective way. In last 15 days, operators will help you in these issues. We will never do anything without your permission.

BURAK
How long will it take?

SELDA
Workshop will be 15 days.

BURAK
How many people participate?

SELDA
It depends on how many people you invite. It may be 12 or 25.
It will take some time to transform sketches into animation. But Gokce and Nurgul can teach this process to the artists also.
Onder, you may ask over it to a graphic designer, how to do that form you want to use for your work. I also will get some support from someone.

ONDER
But it will be a video at the end.

SELDA
We have 2 dia projectors. If you want your works not be used in the film and exhibit separately, we can use dia technique as well. It will be difficult for me to follow the materials in that case, but it is ok, I am hardworking, I can handle with it. It is not a big problem fixing the images inside the film; I am pretty fast at that. Sometimes order of the images is confusing. For example, totally 14 images came, but within those images the 13th one is a response to 2nd one. There are some images in between which change the subject a bit and carry the topic away to another discussion. So, it is important to put 2 and 13 one after another at the end, in the exhibition. This is something we will decide all together at the end of workshop I think.

1 comment: